måndag 29 november 2010

Jättegott aprikosbröd


Hej igen!
Gud vilken fin dag det varit idag. Vår lilla dotter är dock förkyld så vi har fått hålla oss inomhus. Det blev inte många timmar sömn under natten som var, hoppas det blir bättre i natt. Önskar jag kunde ta hennes förkylning så hon slipper, men det är bara att kurera sig med det man kan. Har ni några husmorstips? Har precis nattat skruttan och sitter och myser framför tv:n med tända ljus. Vill inte visa er mina adventsljus (än) för jag blev inte nöjd med årets arrangemang.



I förra veckan var jag hembjuden till en god vän. Hon hade gjort ett JÄTTEGOTT bröd. Hon hade inte alla ingredienser hemma som det egentligen skulle vara i limpan så hon improvicerade lite. Tycker det är såå kul när folk gör så och det blev riktigt bra! Saftig, nyttig och GOD!



Här har ni receptet till 1 limpa:
Johannas aprikosbröd 
3 dl grahamsmjöl
0,5 dl vetemjöl
2 dl fiberhavregryn
0,5 dl hela linfrön
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
1 dl mörk sirap
5 dl filmjölk
5-6 st torkade aprikoser

Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Klipp ner aprikoserna i bunken, blanda om (mängden aprikoser kan man ha i efter smak). Häll i filmjölk och sirap och rör om tills allt är blandat. Smöra en brödform och häll i blandningen. Grädda i 175 grader (varmluft) 30-45 min beror lite på ugnen men tills brödet är färdigt. 
Klart!

Nu är det snart dax för sängen. Imorgon ska jag baka aprikosbrödet själv, kommer bli kanon! Natti natti!

KRAM

1 kommentar:

  1. Hoppas din lilla skrutta snart får bli frisk igen!
    Ha en finfin dag!
    Kram/Lena

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna