onsdag 20 oktober 2010

Fisk i ugn

Hej!
Tack snälla Johanna för en jättetrevlig lunch! Det var jättegott, så jag måste dela med mig av hennes recept. Det var tydligen enkelt och går snabbt att göra och det känns som en riktig lyxlunch. 


Här kommer receptet:

Detta behövs för 8-10 pers.
1-1,25 kg fiskfilé, till exempel torsk eller kolja
1-1,5 msk smör el margarin
2 msk vetemjöl
Saft av 1 citron
2 krm vit eller svartpeppar
0,75-1 dl finhackad dill
2 dl grädde + 0,5 dl mjölk
1,5-2 dl riven ost, ej för stark

Garnering:3 tärnade tomater

Sätt ugnen på 225 grader.
Skölj fiskfileérna och låt dem rinna av väl. Dela dem.
Smörj ett stort ugnsäkert fat med kant väl med matfett. Strö mjölet över botten.
Lägg fisken i formen. Fördelac citronsaft, salt, peppar och dill över.
Blanda grädde, mjölk och ost. Häll blandningenöver fisken. Grädda mitt i ugnen tills fisken är färdig och rätten har fin färg, ca 15-20 min. Garnera med tärnade tomater.
Servera med kokt potatis eller ris och sallad.

Hon tog bara halva mängden fisk men drog inte ner på såsen. Det kan jag rekommendera! Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna