tisdag 26 oktober 2010

Gott matbröd

Hej!
Hoppas ni haft en bra dag idag! Igår hade jag ett Lingon & Blåbärsparty hemma hos mig. Jag ville göra ett gott matbröd att bjuda mina gäster på så det blev det utan tvekan Darsbolimpan. Det är en utav mina absoluta favoriter, det är både nyttigt, gott och går snabbt att göra. Fick många frågor om receptet, så här har ni det:


"Darsbolimpa"
Sätt ugnen på 175 grader.
3 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1 dl grovt rågmjöl
1 dl vetekross
5 dl fil
2 tsk bikarbonat
1 dl ljus sirap
1 tsk salt
0,5 dl linfrö
0,5 dk russin
0,5 dl solroskärnor

Rör samman alla ingredienserna och häll smeten i en smord rektangulär form. Grädda limpan i nedra delen av ugnen i ca 50-60 min. Stjälp upp limpan och svep in den i en handduk och låt den svalna.
Klart!


Jag brukar alltid göra dubbel sats på detta bröd. Har varmluftsugn så 50 min brukar räcka. Tar bara 5 min att göra smeten, sen sköter den sig själv i ugnen, perfekt!

Lycka till!
Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna