torsdag 22 september 2011

Finfin banankaka i ny gerberaform

Hej!
Nu börjar min nya kakform bli riktigt använd, min senaste bakning var denna banankaka. Kakan ser inte så mycket ut för världen men formen är ganska stor så det är nog därför. Visst är kakformen fin?! Den fick jag på min födelsedag nu i augusti av min bror och hans familj, de vet vad jag gillar! Det är Gerberas vackra keramik med inspiration från Medelhavet. Serien är tillverkad för hand i Portugal. Jag blev kär i Gerberas keramik då jag såg Leila använda dem i sina tv-program.


Enkel, god och snabb banankaka, RECEPT:

2 st stora övermogna bananer
50 gram smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
0,5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker poröst. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kanel. Rör ner i smeten. Tillsätt sedan matfett och mosade bananer samt mjölk. Smörj en rund form och bröa med ströbröd eller havregryn.  Häll i smeten och grädda ca 40 min i 175 min. 

Ha det så bra!
KRAMAR

4 kommentarer:

  1. Formen är så fin och kakan verkar väldigt god!
    Nu när du säger det så har jag ju sett Leila använda formarna i sitt prgram.

    Ha en skön kväll!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Det porslinet är jättefint! Och kakakn verkar jättegod! :)

    Ha det bra!
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Ja men visst kan du beställa en personlig namn-vimpel! Vad roligt att du tyckte dem!

    Varje vimpel görs helt personlig och det finns ingen som är exakt lik någon annan. Är det till en pojke eller flicka? Vilket namn ska stå på vimpeln?

    Hör av dig till mig på fiffigasystrar@hotmail.se så kan vi diskutera detaljerna lite närmare.

    Ha en strålande söndagseftermiddag!

    Kram Elin

    Ps. kakan ser supersmarrig ut och formen är helt fantastisk! VILL HA! Jag älskar gerberas porslin! Kram igen! Ds.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna