söndag 13 maj 2012

Recept på smörgåstårta för 25 personer, steg för steg

Hej! Idag tänkte jag bjuda er på ett recept på hur man gör en jättegod smörgåstårta. Detta är bara bild på den ena. Av detta recept blir det två likadana stora tårtor. Totalt för ca 25 personer (stora bitar). Börja med att skära bort kanterna på 4 limpor formfranska, placera ut det understa lagret.


Till "grundsmeten"  blandar man 2 burkar majonnäs, 1 liter creme fraiche och ca 5 dl vispad grädde. Denna röra delar man sedan upp i 3 likadana stora bunkar. Den ena röran som ni ser på bilden nedan är blandad med 500 g riven leverpastej och ca 0,5 burkar bostongurka. Bred över röran på båda tårtorna. Vill man bara göra en tårta så tar man och gör bara halva satsen.


Lägg sedan på det andra lagret av bröd.


Sedan blandas ytterligare en del av grundsmeten med 3 burkar hackad, avrunnen fruktcocktail.


Sedan kommer det tredje lagret av formfranska.


Sen kommer ett lager med grundsmet igen blandat med 2 hackade gula lökar, 8 tärnade ägg, 1 kg skalade hackade räkor, 500 gr köpt räksallad. Denna röra är farligt god! Tips! Dessa blandningar kan man ju använda till t.ex. bakad potatis och annat också.


En bild på räkröran.


Sen kommer det sista lagret av bröd.



Detta är en bild på grundsmeten. När alla lager av bröd är klara så ska grundsmeten på igen. Så blanda 1 brk majonnäs, 3 dl creme fraiche och 3 dl vispad grädde och bred på smörgåstårtan...


...så att salladen fastnar på tårtan. Till dessa två tårtor så har jag hackat 3 huvuden isbergssallad.


Sen är bara det roligaste kvar - Garnering! Jag tog gurka, ost, skinka, ägg, räkor, melon, och vindruvor.


Mums! Ett tips är att göra allt framtill garneringen dagen innan så den har tid att suga åt sig ordentligt.


Denna tårta bjöd vi på idag då min man just fyllt år och den andra tårtan ska mina kollegor få smaka på imorgon. Hoppas den uppskattas! Det är ju måndag imorgon så då måste man få förgylla dagen lite extra tycker jag.


Ha en fin avslutning på veckan! 
KRAMAR

9 kommentarer:

  1. Så smaskigt! Tack för tipset, alltid uppskattat med smörgåstårta ju! =)

    En sådan underbar kollega som du borde alla ha ;-) Smörgåstårta på en måndag är ju verkligen ett bra sätt att muntra upp andra!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Den var så underbart god och uppskattades av alla. Tack igen, kramar från Therese

    SvaraRadera
  3. Men gud så gott det låter och så infernaliskt sugen jag blir nu.. Receptet ska absolut sparas till sommarens fester..

    Maidi

    SvaraRadera
  4. Tack för ett underbart å enkelt recept:)Blev succe på mitt 40 årskalas!

    SvaraRadera
  5. I den ena röran nämner du både skalade räkor och köpt räksallad. Är det rätt uppfattat.

    SvaraRadera
  6. Fantastiskt recept!! Hade studentmottagning och alla, barnen, tonåringarna, föräldrarna och gamlingarna, tyckte detta var den godaste smörgåstårtan de någonsin ätit :)
    /Linda

    SvaraRadera
  7. Är 1 tårta för 25 personer, och är det 2 limpor per tårta eller 4 limpor till 1.

    Förlåt, dumma frågor kanske 😊

    SvaraRadera
  8. hej. Mitt lyxproblem blev att jag inte vet hur stor din burk är - olika burkar. Majonnäs, fruktcocktail, m. fl.
    H.
    Carita

    SvaraRadera
  9. Kan man byta ut räkorna mot något annat?? Har allergier att ta hänsyn till��
    Tyckte detta var ett jättebra grundrecept.

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna