onsdag 29 juni 2011

Philadelphiatårta med Daim

Hej!
Oj oj vilken händelserik vecka! Har inte riktigt hunnit med att uppdatera bloggen... men här kommer i alla fall ett utav mina bidrag på möhippan jag var på i söndags. Det är en Philadelphiatårta med daim. HELT SJUUUKT GOD! 



Ingredienser (8 personer)
3 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
3 äggulor 
2 dl strösocker
0,5 dl florsocker
125 g philadelphiaost
3 äggvitor
1 tsk strösocker
2 dubbeldaim
10 digestievekex
50 g smält smör
1 liter jordgubbar (eller andra bär)

Gör så här:
Smörj en löstagbar form med matfett (jag hade ingen sådan, det gick bra ändå). Krossa kexen med det smälta smöret och tryck ut massan till en botten i formen. 
Till denna tårta krävs 3 bunkar.

Vispa i bunke 1 vispgrädde och vaniljsocker.

Vispa i bunke 2 äggulor och strösocker pösigt. Tillsätt florsockret och rör ytterligare. Blanda till sist i philadelphiaosten.

Vispa i bunke 3 äggvitorna och strösockret till hårt skum. Rör samman bunke 1 och bunke 2 i bunke 3.

Hacka daimen och rör ner i smeten. Låt stå i frysen i minst 8 timmar. 

Innan servering: Ansa och skölj jordgubbarna. Skär varje bär i fyra bitar och lägg ovanpå tårtan. Lossa kanten och låt stå i rumstemperatur i ca 10 min innan servering.
NJUUT!!



Detta är faktiskt bland det godaste jag någonsin ätit så denna rekommenderas VARMT! Jag hade dock handlat frysta hallon och blåbär till dekoration men vi hade ett STORT fruktfat alldeles bredvid plus att vi nyss hade ätit en egenkomponerad grillbuffé alldeles nyligen så alla dissade mina bär. Då har jag ju dem kvar till en annan gång. Här kommer en solig hälsning ifrån mig!


Härligt med sommar! Imorgon blir det faktiskt simhallen för hela familjen. Ska se om lilltjejen uppskattar barn/bebispoolen.
KRAMAR

1 kommentar:

  1. Hej Anna
    Nu har du lockat mej att göra en sån tårta hi hi har skrivit av receptet så får jag göra en sån till helgen ,såg sååå god ut .
    Ha en härlig kväll.
    Kramen Anette

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna