söndag 9 januari 2011

Supergod ananaspaj!

Hej!
Hoppas ni haft en bra dag! Det har jag! Just kommit hem från ett svettigt box-pass. Vad nöjd man blir efteråt! I helgen hade vi släktmiddag med kalkon och annat gott. Min uppgift var att göra en god efterrätt, och jag bjöd på denna.


Den är riktigt enkel och går snabbt att göra. Tänkte att jag skulle bjuda er på receptet. Det kommer här:

Pajdeg:
150 g smör 
1 dl socker
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning:
2 dl creme fraiche
0,5 dl socker
 0,5 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 små burkar krossad ananas, ca 450 g.

Eventuell garnering:
Limeskivor

Smält smöret i en kastrull och ställ den åt sidan. Rör i socker, mjöl och bakpulver när smöret svalnat något. Tryck ut degen i en pajform. Låt ananasen rinna av i en finmaskig sil. Blanda creme fraiche, socker, vaniljsocker och ägg i en bunke. Rör sist i den avrunna ananasen. Fyll pajskalet och grädda i mitten av ugnen i 175 grader i 30 minuter eller tills pajen stannat och inte är rinnig i mitten. Garnera ev. med limeskivor. Servera tillsammans med god vaniljsås eller grädde.

Tips! Ha i 3 krm kanel och 1 krm kardemumma i pajskalet, blir jättegott, framförallt om man serverar vaniljsås till pajen.

Lycka till!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna