måndag 2 maj 2011

Recept på vänskapskaka + amigurumifigurer

Hej!
Ja nu har jag bakat Hermans vänskapskaka baserat på surdegen jag skrev om i förra inlägget. Jag har redan hunnit smaka en skiva och jag måste faktiskt säga, till min förvåning, att den var jättegod!


Receptet kommer här:
Följ först "grunddegen" i förra inlägget och fortsätt sedan med
1,5 dl smält smör
3 st ägg
2 dl socker
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 tsk kanel
Tillsätt gärna 200 g hackade nötter och/eller russin. (Jag tog bara hackad mandel)
Blanda ihop och häll sedan i en smörad och bröad form. Grädda nederst i ugnen på 170 grader i ca 50 min.

Från det ena till det andra....

så måste jag bara visa de fina amigurumifigurer som vår lilla dotter fått ifrån sin faster. Dessa är långt ifrån alla, men vill visa ett litet axplock. Vill ni kika på hennes blogg så kika HÄR! Tack kära Katarina!!


Innan vi fick barn och jag var gravid så fick vi detta charmiga par utav henne. Den är ju bara sååå rolig. Antar att den ska symbolisera mig och Niklas. Riktigt likt faktiskt, haha.  Denna får dock Elin inte leka med, den har sin plats uppe på en hylla så länge!


Bilden på en cupcake och prinsesstårta tog jag hemma hos en kompis vars mamma gjort dessa. Det verkar som om var och en börjat virka sådana här fina "leksaker". Brukar du virka eller sticka? Någon som har lite tips eller idéer så lämna gärna en kommentar. Önskar att jag också hade ro att sitta och virka, men den tiden kommer väl så småningom... Nä nu blev jag sugen på fikabröd... ska nog gå iväg och smaka på min surdegskaka!


Ha en fortsatt fin kväll!
KRAMAR 

4 kommentarer:

  1. Skoj med ett annorlunda recept! Det kanske man skulle testa!

    Kram Maria

    SvaraRadera
  2. Men åh så söta små figurer..:)

    Spännande med Herman..;)

    Ha en fin kväll
    Kraam Susanne

    SvaraRadera
  3. Hej fina anna!! Så smaskig kaka!! Har inte provat att baka en sådan, låter som ett spännande recept!! Och vilka superfina figurer du visar!! Vilken helt ljuvlig faster din lilla tjej verkar ha som tillverkar och ger bort så fina ting :)))

    Önskar dig en riktigt fin vecka!

    Stoooooooooor kraaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Åh, du är gullig du! Jag älskar ju verkligen att ge bort saker till "lillgrisen", det är ju det faster är till för. Ja, att skämma bort henne alltså... ;0) Kram

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna