torsdag 17 februari 2011

Inhandlade pelargonskott + ett litet tips

Hej alla bloggisar!
Idag var vi iväg och köpte lite trevliga vårblommor. Ett utav inköpen blev några små skott av Mårbackapelargon. Jag ÄLSKAR denna blomma. Hade jättemånga av dem förra året, men huvuddelen av dem togs tyvärr in för sent, så de frös. Annars hade jag nog tänkt ta lite sticklingar av dem. 


Ska vänta någon vecka sen planterar jag om dessa i lite större krukor.


Jag har dock en stackars pelargon i tvättstugefönstret som jag kan ta lite sticklingar av. Visst står den i en ståtlig kruka? En megastor kesoburk, hihi. Sådana burkar kan vara bra till mycket. Brukar vanligtvis ha dem när jag tvättar fönstren. 


Min mor var också med och handlade blommor. Hon brukar förodla ganska många sommarblommor och frågade mig om jag ville ha lite tagetes till mina rosor i år. JJAAA sa jag direkt. Har alltid haft problem med löss på rosorna tills vi provade det gamla husmorsknepet att plantera ut tagetes vid rosorna. Så förra sommaren hade jag inte en enda lus! Detta är ett tiktigt bra tips till er som har rosor!

Ha en fin kväll!
Kramar

3 kommentarer:

  1. Vilka härliga inköp!
    Hoppas du får en mysig kväll!
    Kram Annica

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tips du kommer med!
    Jag visste inte att man kunde köpa små skott av pelargoner!!? Mina frös innan jag skulle ta in dem, så de är alldeles bruna nu.
    Måste åka iväg och se om jag kan få tag i några småplantor.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  3. Jag älskar också just Mårbacka men även gammaldags pelargon. Jag var på kundbesök där :O)
    Ha en mysig helg.
    Kram Agneta

    SvaraRadera

Vad kul att du vill lämna mig ett meddelande! Vill du skriva en rad men inte har ngn egen blogg, välj alternativen "namn" el "anonym" + "publicera". KRAM Anna